Beter een goede buur...

U wilt graag prettig wonen in uw buurt. U vindt het fijn als de sfeer goed is en er geen overlast is. Hoe bereik je dat in een land waar we dicht op elkaar wonen en waar iedereen zijn eigen levensstijl heeft?

Eén ding is zeker: als u uw buren goed kent, is een gesprekje over overlast makkelijker. Als er dan wat speelt, praat u veel makkelijker met elkaar. Goed contact met uw buren is dus belangrijk!

Wat is overlast?

Wanneer is iets overlast? Dat is lastig. Waar de één last van heeft, dat vindt de ander helemaal niet erg. Het gaat vaak om geluidsoverlast, maar denk ook aan rommel en vreemde geuren.

Er is een verschil tussen overlast en leefgeluiden. Hoort u af en toe muziek, de stofzuiger, wasmachine of kinderen spelen of huilen? Of hoort u een keer iemand klussen? Dan hebben we het over leefgeluiden en dus niet over overlast.

Wij bedoelen met overlast: als u vaker erg veel last heeft van iemand uit uw buurt.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Heeft u last van uw buren? Ga dan eerst zelf met hen praten! Soms weten mensen niet eens dat ze overlast veroorzaken. Denk voor dat gesprek aan de tips hieronder.

  • Wacht niet te lang met het gesprek.
  • Kies een rustig moment, en praat niet als u heel erg boos bent. Misschien zegt u dan iets waar u later spijt van heeft.
  • Bedenk van te voren wat u wilt zeggen. Denk ook alvast na over een oplossing voor het probleem.
  • Vertel duidelijk en vriendelijk wat de overlast is. Met een voorbeeld maakt u duidelijk wat uw klacht is.
  • Blijf rustig, en probeer u ook in de ander te verplaatsen.
  • Probeer samen tot een oplossing te komen.

Heeft u toch een klacht?

Heeft u het geprobeerd, maar kunt u het samen niet oplossen? Dan kunt u de klacht melden bij Oosterpoort. Oosterpoort neemt alleen schriftelijke meldingen in behandeling. Wij behandelen deze meldingen altijd vertrouwelijk. Vul het formulier zo volledig mogelijk in. Wat is precies uw klacht? Wat heeft u zelf al gedaan? En wat verwacht u van Oosterpoort?

Wat doet Oosterpoort?

Oosterpoort kan niet alles oplossen. Maar wij doen wel ons uiterste best om u te helpen het probeem op te lossen. Soms kan dat door te bemiddelen tussen u en de overlastveroorzaker. Soms schakelen wij ook een professioneel bemiddelingsbureau in.

U kunt het meldformulier overlast ook ophalen op ons kantoor aan de Atelierweg 12 in Groesbeek. Dit kan op dinsdag en donderdag van 10.00 tot en met 14.00 uur. Wilt u meer informatie, bel dan gerust. U kunt ons bereiken via (024) 399 55 55.

Lees meer

Tips
Overlastformulier